DVX Performance Hoogeveen BMW chiptuning specialist

“Dynamic Tuning” oftewel dynamische opmaat geschreven software in Hoogeveen

 
Een BMW met meer koppel en vermogen en gelijktijdig zuiniger?

Maatwerk chiptuning speciaal op maat gemaakt software maakt dit mogelijk voor uw BMW!

 

Chiptuning voor alle BMW types is mogelijk. Staat je model er niet bij? Neem dan gerust even contact op. Door software optimalisatie zal vermogen, koppel en in het bijzonder het rijcomfort toenemen.

Middels chiptuning worden de parameters van het motormanagement software beter afgestemd.

Door het chiptunen van je BMW ben je aanzienlijk minder geld kwijt bent aan brandstof door zuinigere motorprestaties. En daarnaast krijgt je BMW ook meer vermogen.

Verbeter direct de rijprestaties van je BMW

 

Verbetering acceleratie

Naast het optimaliseren van vermogen en koppel, verlagen wij de acceleratietijd van de BMW . De vertraging in de ontsteking verminderen wij, waardoor het pedaal beter reageert zonder het werkelijk gevoeliger te maken. Deze verbeteringen merk je hoofdzakelijk bij het rijden met lage snelheden en wanneer je het gaspedaal intrapt vlak na het remmen.

Minder brandstofverbruik

Er zijn een reeks parameters in de software die rechtstreeks verband houden met het verbruik van brandstof. Afhankelijk van de rijstijl en de brandstofkwaliteit kan brandstofbesparing gerealiseerd worden!

Bescherming koppeling

Bij lagere toeren zorgt Chiptuning voor een verhoogd koppel/draaimoment. Bij een te extreme opbouw van koppel zal de koppeling en aandrijflijn beschadigd raken. Dit is te herkennen aan een koppeling die slipt of een dreunende aandrijflijn. Wij bouwen de koppeltoename langzaam op zodat de koppeling, de aandrijflijn en de versnellingsbak (automaat/ handgeschakeld) niet te veel worden belast en de koppelopbouw zeer vloeiend aanvoelt.

Soepele rijervaring

Het gevoel dat de chiptuning geeft is enorm beslissend. Doorgaans wordt bij chiptuning alleen het moment van WOT, oftewel Wide Open Trottle, gewijzigd. Dit terwijl je normaliter helemaal niet vol gas rijdt. Daarom zorgen wij ervoor dat bij lagere gaspedaal standen al meer kracht voelbaar is.

BMW chiptuning maatwerk

Engine controle unit ECUHedendaagse BMW modellen zijn tegenwoordig uitgerust met een ECU, ook wel het regelapparaat genoemd. Dit regelapparaat is als het ware het brein van de BMW motor. Het regelt bijvoorbeeld het moment van ontsteking, de exacte hoeveelheid ingespoten brandstof, duur van het inspuiten, begrenzing van de koppel etc. Het regelapparaat is voorzien van een geheugen waar “parameters” met betrekking tot de regeling staan opgeslagen. Door een software aanpassing is bij turbomotoren 20% tot 40% vermogenswinst te realiseren. Dit uit zich in een onmiskenbaar merkbare koppeltoename (trekkracht) en een toename van de topsnelheid. Bij motoren zonder turbo is de winst aanzienlijk minder, circa 6 tot 8%.

Technisch onderzoek Ontwikkeling Chiptuning

Van alle tuners in Nederland / België zijn er minder dan 5% die hun software zelf ontwikkelen. De meesten, waaronder ook een aantal bekende namen, kopen hun files aan bij andere tuners die hun programma’s wel zelf ontwikkelen maar zijn vrijgemaakt van allerlei belangrijke zaken.

Het is van groot belang dat elke tuningfile wordt geschreven op basis van het originele programma van BMW. Een standaard tuningfile kan leiden tot een lager vermogen/koppel, of zelfs een te hoog vermogen/koppel, afhankelijk hoe de wagen hierop reageert.

Wij vertrekken bij elke optimalisatie steeds vanuit het originele programma en herschrijven deze stapsgewijs naar het door ons vooropgestelde vermogen en koppel. Een te hoog koppel en/of vermogen kan leiden tot eventuele motorschade.

Wanneer er een nieuwe motor of model uitkomt doen wij eerst technische onderzoek naar de motor en de aandrijflijn. Voor ons is het belangrijk om te weten wat de karakteristieken zijn van de turbo en het inspuitsysteem. Daarna lezen wij een motor van het desbetreffende type uit en bekijken wij hoe de beveiliging omzeild kan worden. De originele software bestuderen wij en analyseren wij volledig. Hierbij analyseren wij de kenvelden die voor ons van belang zijn. Zo weten we waar de inspuitregeling, snelheidsbegrenzing, turbodruk en koppelbegrenzing wordt bepaald. In sommige gevallen is het tunen van bepaalde (atmosferische) motoren de moeite niet waard. Hier zijn wij altijd heel eerlijk in aangezien we een goed resultaat willen verzekeren.

Testen

Zodra wij een auto met nieuwe motor ter beschikking hebben gaan we het voertuig in originele staat testen met diagnose apparatuur en een vermogensmeting op de testbank. De gevraagde waarden van de ECU vergelijken wij dan met de gegeven waarden.

Optimaliseren

Na het testen gaat ons team aan de slag en stellen wij de motor van uw BMW opnieuw af. Met diagnose apparatuur kalibreren wij onze aanpassingen, waardoor we een optimale verhouding van lucht/brandstofmengsel garanderen. Bij benzinemotoren spreken we ook wel van de ‘Lambda’ waarden. De ontwikkelde tuning is afgesteld op dagelijks gebruik en we behouden altijd een veilige marge. De motor wordt niet maximaal belast. Het gehele ontwikkelingsproces kan weken in beslag nemen.

Research & Development

Naast het ontwikkelen van chiptuning doen wij meer. Zo ontwikkelen wij met Injen nieuwe intake systemen en maken wij intercoolers en superchargers voor diverse auto’s op maat.

Waarom gebruikt BMW deze speelruimte niet zelf?

Een terechte veel gestelde vraag. Waarom stelt de BMW fabrikant de software zelf niet optimaal af. De auto’s van BMW worden in veel landen verkocht. De software wordt door de fabrikant afgesteld met een ruime marge. In bepaalde landen is deze marge dan ook essentieel wegens allerhande redenen. Denk hierbij aan extreme weersomstandigheden, slechte onderhoudsintervallen, lage kwaliteit brandstoffen en olie etc. Hier verkeren wij in ideale omstandigheden en kan dus zonder risico motoroptimalisatie plaatsvinden.

Brandstofbesparing na BMW chiptuning?

Bij behoud van dezelfde rijstijl kan door optimalisatie van alle parameters, zeker bij turbodiesel- en gewone dieselmotoren, in de praktijk een lager verbruik behaald worden van 10%. Benzinemotoren blijven qua gebruik nagenoeg gelijk.

DVX Performance optimalisatie methodes

STAGE 1: CHIPTUNING

Stage 1 chiptuning voor uw BMW bestaat uit het aanpassen van het motormanagement. Dit levert een forse vermogenswinst, souplesse en veel meer rijplezier op. Bij chiptuning passen wij diverse parameters in het motormanagementsysteem van uw BMW aan. Alle waarden van de motorparameters blijven bij deze stage binnen de, door de constructeur gestelde, veiligheidsnormen.

Door de brandstof, zuurstof en ontsteking beter op elkaar af te stellen, levert uw motor meer vermogen. Wel is het belangrijk dat het lucht/brandstofmengsel in een optimale verhouding blijft. Door te dataloggen tijdens het aanpassen van de software meten wij de AFR-ratio, turbo, ontsteking en temperaturen. De datalog is noodzakelijk om te controleren of deze waarden wel veilig staan afgesteld. Indien gewenst is een vermogensmeting op onze testbank mogelijk maar is bij Stage 1 niet noodzakelijk.

STAGE 2: CHIPTUNING + PERFORMANCE PARTS

Bent u op zoek naar nog meer vermogen op een betrouwbare wijze voor uw BMW? Dan hebben wij voor u een stage 2 Chiptuning. Na deze tuning hebben wij een aantal elementen geoptimaliseerd die het rendement van de BMWmotor verhogen. In de meeste gevallen gaat dit om de montage van een performance in- en uitlaatsysteem.

Onze stage 2 projecten zijn op maat en daarom kunnen de performance parts per project verschillen.

Voorbeeld van onze stage 2 tuning: aangepaste motorsoftware chiptuning + luchtfilter + Milltek sportuitlaat + sportcatalysator + grotere Forge intercooler.

Het idee achter onze stage 2 tuning is dat er meer lucht naar de motor stroomt wat uiteindelijk leidt tot extra vermogenswinst. Dit realiseren wij onder andere door het monteren van een sportluchtfilter of een andere lucht-inlaat. Bijkomende voordelen zijn een sportievere sound en een betere gaspedaalrespons voor uw BMW.

STAGE 3: CHIPTUNING + GEAVANCEERDE AANPASSINGEN

Een stage 3 tuning voeren wij uit voor de mensen die nog meer vermogen willen dan bij een stage 1 of 2 tuning. Onderdelen die wij hierbij vervangen zijn onder andere de intercooler en de turbo. Stage 3 voorbeeld: aangepaste motorsoftware (chiptuning) + luchtfilter + sportuitlaat + sport catalysator + grotere Forge intercooler + grotere turbo.

Door het gebruik maken van een grotere turbo en intercooler is het mogelijk nog meer koelere lucht naar de motor te laten stromen. Dit resulteert uiteindelijk in veel meer vermogen dan bij een stage 1 of 2 tuning.

 

Autoliefhebbers kiezen voor kwaliteit en betrouwbaarheid,

Daarom kiest u voor DVX Performance

 

Wil u ook Meer vermogen, Meer koppel, Meer Plezier Minder Brandstof?

Kies dan hier uw BMW model en bekijk de mogelijkheden.

 

DVX Performance Embracing dynamics, we keep moving forward.